Logo Kurier Iławski

wejście
jedynka Kuriera
CZYTAJ
opinie
CENNIK
ogłoszenia drobne
ogłoszenia modułowe
szukaj
FORUM

CZYTAJ
Obwodnica Nowego Miasta. Będzie poślizg
Burmistrz bezradny na hałas z „Leśnej”
Trzy lata temu obiecaliśmy, dziś wręczamy świadectwa
Albo tunel pod torami, albo stanie i czekanie
Kwaśniewski do Kopaczewskiego. Replika o blokadzie USC
Szpital. Nie działa poradnia medycyny paliatywnej
Wodne problemy z hydrantami
Kładka między Małym a Dużym Jeziorakiem zamknięta od 5 lat
Burmistrz zablokował w USC bezpłatne klepsydry
Problemy z dostępem do obiektów sportowych
Czy Iława jest gotowa do sezonu letniego?
Susz. Nowy dyrektor ośrodka kultury
Raport przedwakacyjny. Co Iława oferuje na sezon?
Mikołaj Grzywacz o pierwszych krokach w muzycznej branży
Iława. Zwolnienia podatkowe 2019
Szerszeń monstrum. Kolejna niespodzianka z Azji
Większy skład komisji rewizyjnej. Demokracja czy polityka?
Pokolenie wojny kontra powiat i „służba zdrowia”
Pokonała wirusa i urodziła zdrowe dziecko!
Epidemia. Czy młodzież korzysta z telefonu zaufania?
Więcej...

CZYTAJ

2011-11-30

Betonowy urok nabrzeża rzeki Iławki


Powstawanie ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż brzegu rzeki Iławki spowodowało niezrozumiałe dla wielu zabetonowanie jej brzegu. Rajd czy spacer w wybetonowanej naturze – czy przypadnie do gustu iławianom? Ratusz próbuje tłumaczyć, że taka była konieczność.


W związku z budową ścieżki pieszo-rowerowej zabetonowano brzeg Iławki na wysokości ul. Narutowicza.

Czytelnika Kuriera wzburzył fakt, że w ten sposób nie tylko zniszczono walory przyrodnicze tej okolicy, ale także estetyczne. Zastanawiające, według niego, jest to, jak tego typu wzmocnienie brzegu wpłynie na roślinność przybrzeżną oraz zwierzęta wodne.

Jego zdanie podziela fachowiec, hydrobiolog dr Stanisław Czachorowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

– Te umocnienia to przykład ignorancji i braku wiedzy zarówno przyrodniczej, jak i znajomości gustów turystycznych – uważa. – Chcemy wypoczywać w przyrodzie, a nie betonie i asfalcie. W miarę możliwości więc umocnienia brzegów powinny być z drewna, mimo że mniej trwałe. Alejki, zamiast z asfaltu i polbruku – z utwardzonych, mineralnych nawierzchni.


GDZIE EKOLOGIA

Dlaczego miasto nie skorzystało z rozwiązań proekologicznych?

– W miejscach, gdzie było to konieczne, brzegi rzeki są wzmocnione różnymi materiałami: faszyną, walcami kamiennymi a także ściankami szczelnymi z oczepem żelbetowym – odpowiada Mariola Zdrojewska, wiceburmistrz Iławy. – Zostało to wykonane zgodnie z wiedzą i doświadczeniem projektanta i skonsultowane z RZGW. Przyjęte rozwiązania są optymalne.

Ale czy także dla przyrody? Zdaniem Czachorowskiego, wybetonowane, strome brzegi to zubożenie siedliskowe, a w konsekwencji zniszczenie siedlisk dla pewnej grupy roślin i zwierząt.

– Umocnienie brzegów przy pomoście jest zbyt rozległe i zbędne – uważa naukowiec. – Jest to także utrudniony dostęp do jeziora dla płazów, jak i wodnych bezkręgowców. Zniszczone zostały przybrzeżne siedliska roślinności wodno-błotnej i siedlisko życia wielu gatunków litoralowych. Z punktu widzenia przyrodniczego jest to złe rozwiązanie.

Według Czachorowskiego, obecne rozwiązanie nie jest też bezpieczne, bo z żelbetowego nabrzeża łatwo wpaść do jeziora.

– Lepiej byłoby zachować lekki skłon, a przy brzegu zastosować drewnianą faszynę – mówi. – Jeśli groziłoby podmywanie przez falowanie, to można zastosować kamienie przy linii brzegowej, jednak ze swobodnym dostępem do jeziora i łagodnym spadkiem brzegu.

BEZ KONSULTACJI,
ALE ZGODNIE Z PRAWEM

Czy inwestor – a więc iławski Urząd Miasta, konsultował projekt z przyrodnikami? Ratusz tłumaczy, że trzyma się przepisów, a projektant konsultował się jedynie z właścicielami terenu, a więc oprócz władz miasta także ze starostwem oraz Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej.

– Ponadto na etapie prowadzenia postępowania środowiskowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, informacja o planowanym przedsięwzięciu była dostępna dla wszystkich zainteresowanych – mówi wiceburmistrz Mariola Zdrojewska. – Przed rozpoczęciem realizacji inwestycji nikt nie wnosił żadnych uwag.

Zdrojewska przyznaje, że po rozpoczęciu prac budowlanych część mieszkańców ul. Narutowicza wyrażała niezadowolenie z lokalizacji ścieżek pomiędzy ich posesjami a rzeką Iławką.

Na 4 kilometry ciągów pieszych – 200 metrów bieżących to umocnienie ze ścianek metalowych. Pozostałe to rozwiązania podawane przez przyrodnika.

– Tam, gdzie było to możliwe, do umocnień brzegów Iławki zastosowano biologiczne systemy inżynieryjne, takie jak materace kamienne czy faszyna (powiązane ze sobą gałęzie, drzewa lub krzewy – red.) – tłumaczy wiceburmistrz. – W umocnieniach opartych na wykorzystaniu naturalnych materiałów bardzo szybko następują procesy ponownego rozwoju życia biologicznego. Umocnienia brzegów w miejscach pomostów z uwagi na trudne warunki terenowe oraz wymagania wytrzymałościowe zostały wykonane z zastosowaniem ścianek szczelnych zakończonych oczepem żelbetowym.

Koszt wszystkich umocnień wykonanych na Iławce to ok. 1,3 mln zł.

– W ich skład wchodzą również nakłady związane z wykonaniem przyczółków mostu pieszo-rowerowego na przedłużeniu ul. Jagiellończyka oraz pomostu wzdłuż-brzegowego na zapleczu ul. Narutowicza – dodaje Zdrojewska.

JUSTYNA JASKÓLSKA



Wybetonowany brzeg rzeki Iławki to, zdaniem
naszego czytelnika, a także olsztyńskiego przyrodnika,
nienajlepsze rozwiązanie – zarówno przyrodnicze, jak
i estetyczne. Tu: zaplecze ul. Narutowicza w Iławie



Zdaniem przyrodnika z uniwersytetu
umacnianie brzegów bez użycia betonu nie niszczy
zwierzęcych i roślinnych siedlisk oraz jest bezpieczniejsze.
Tu: widok z mostu przy ul. Dąbrowskiego w Iławie



Porównanie umocnienia brzegu metodą
ekologiczną (faszyna – umocnienie drewnem, z prawej)
oraz betonową (z lewej)


– Turyści betonu mają w mieście
Iławie pod dostatkiem
– mówi
przyrodnik Stanisław Czachorowski
z uniwersytetu w Olsztynie

  2011-11-30  

Z komentarzami zapraszamy
na moderowane FORUM
Wróć   Góra strony
129982966


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
drobne@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Zapowiedzi: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl


Redakcja:
redakcja@kurier-ilawski.pl





wejście | jedynka Kuriera | CZYTAJ | opinie | CENNIK | ogłoszenia drobne | ogłoszenia modułowe | szukaj
FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2020 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.