Logo Kurier Iławski

wejście
jedynka Kuriera
CZYTAJ
opinie, felietony
kogel-mogel
CENNIK
ogłoszenia drobne
ogłoszenia modułowe
szukaj
FORUM

CZYTAJ
Skarga na jakość owoców dla dzieci
Policjant trafi przed sąd za wypadek po pijanemu
Dlaczego w szpitalu jest tak dobrze skoro jest tak „trudno”?
Przejazd DK16. Mrzonki a głupiemu radość
Co ma Lubawa do powiatu Iława?
Mobilizacja na obwodnicę miasta
Łatwe parkowanie koło amfiteatru
Dla pedofilów litości nie będzie
Przed sądem burmistrz milczy
Ratusz się sypie, ale musi poczekać
Auto policjanta. Atmosfera gęstnieje
Kasjerka została bez pracy
Marek Kałuża: „Mam w sobie tęsknotę za pięknem”
Nie miał prawka, więc uciekł
Niedziela bez handlu. Spacer zamiast marketu
Parking tylko dla urzędnika?
KODEKS WYBORCZY. Nowelizacja
Kierowca bez mandatu za ucieczkę
Ząbrowo wymaga uwagi
Fabryka POL-MAK zabiera głos
Więcej...

CZYTAJ

2017-11-08

Skargi na kolejki do laryngologa


Wiesław Zalewski, który cierpi na przewlekłą utratę słuchu, skarży się na długie kolejki do przychodni laryngologicznej szpitala w Iławie. Rzecznik prasowy NFZ podpowiada, że czas oczekiwania na wizytę lekarską nie powinien dotyczyć pacjentów przewlekle chorych i radzi, co pacjent może w tym przypadku zrobić.

Do redakcji Kuriera zgłosił się Wiesław Zalewski (67 l.) z Iławy, który poprosił nas o interwencję w sprawie długiego oczekiwania na wizytę w przychodni laryngologicznej działającej przy iławskim szpitalu.

– 20 października chciałem zarejestrować się na wizytę. Termin, jaki mi zaproponowano, to 26 marca przyszłego roku! – oburza się Zalewski. – Mam wielki żal do służby zdrowia. Co miesiąc od 48 lat odprowadzam składki, a jak chcę się zarejestrować na wizytę, to muszę czekać 5 miesięcy!

POPRAWA JAKOŚCI?

Pan Zalewski powinien być pod nieustanną opieką laryngologa.

– Cierpię na stałą utratę słuchu – dodaje 67-latek. – W czasie do wyznaczonej daty muszę aż trzy razy iść na wizytę do laryngologa. Pozostaje szukać pomocy gdzie indziej, bo w Iławie są za małe limity. Cały czas szpital chwali się, że jest poprawa jakości usług, a tu takie terminy. Jeszcze niedawno na wizytę czekało się tylko dwa miesiące.

W tej sprawie 26 października skierowaliśmy pytania do Tomasza Więcka, rzecznika prasowego iławskiego szpitala. Do 7 listopada (przeddzień bieżącego wydania Kuriera) nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Kolejną instytucją, z którą się kontaktowaliśmy, był Narodowy Fundusz Zdrowia.

– Odnośnie opisanej przez pacjenta sytuacji informuję, że listy oczekujących dotyczą wyłącznie pacjentów pierwszorazowych – mówi Magdalena Mil, rzecznik prasowy Warmińsko-Mazurskiego oddziału NFZ w Olsztynie. – Gdy pacjent kontynuuje leczenie i wymaga okresowego, w ściśle ustalonych terminach, wykonywania kolejnych wizyt albo porad, nie musi być zapisywany na liście oczekujących. W opisanym przypadku pacjent nie powinien czekać w kolejce, ale kolejna wizyta powinna zostać wyznaczona stosownie do stanu zdrowia pacjenta. Stan ten zawsze określa lekarz podczas ostatniej wizyty. W ten sposób powinna być prowadzona opieka w poradniach specjalistycznych nad pacjentami przewlekle chorymi.

RADA: KONTAKT Z NFZ

Magdalena Mil dodaje, że pacjenci przewlekle chorzy leczeni w poradniach specjalistycznych powinni otrzymać od lekarza z poradni tak zwany list konsultacyjny do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Na tej podstawie lekarz rodzinny może objąć pacjenta opieką w zakresie leczenia danej choroby oraz wypisywać leki refundowane. Jeśli pacjenci przewlekli mają problem z dostępnością do poradni, mogą skontaktować się z Wydziałem Spraw Świadczeniobiorców pod numerem telefonu 89-539-97-93.

– Jeżeli zaś chodzi o kolejki oczekujących pacjentów pierwszorazowych, to przed zapisaniem pacjenta do kolejki lekarz powinien określić, czy jego stan wymaga pilnego leczenia i zakwalifikować go do jednej z dwóch grup oczekujących, tak zwanej kategorii medycznej – tłumaczy Mil.

Kategorie, do których pacjenta kwalifikuje lekarz, są następujące: przypadek pilny (istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia) oraz przypadek stabilny (pacjent nie znajduje się w stanie nagłym i nie kwalifikuje się do pierwszej kategorii).

PRAWO WYBORU

– Pacjent ma prawo do wyboru poradni, gdzie kolejka oczekujących jest najkrótsza – zaznacza Mil. – Zachęcamy do kontaktu z pracownikami Wydziału Spraw Świadczeniobiorców. Pomagamy ustalić, gdzie wizyta może odbyć się najszybciej.

Pracownicy wydziału dyżurują pod numerami 89-678-74-14, 89-539-97-93 od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.

– Pacjent może skorzystać także z internetowego informatora o czasie oczekiwania na świadczenia medyczne – kontynuuje rzecznik NFZ.

Informator znajduje się na stronie kolejki.nfz.gov.pl. Dzięki niemu dowiemy się, że przykładowo do poradni w Nowym Mieście Lubawskim nie ma kolejek.

– Pacjenci znajdą tam informacje o średnim czasie oczekiwania na wizytę i tak zwanym pierwszym wolnym terminie – podkreśla Mil. – Pierwszy wolny termin może ulegać zmianom, ponieważ każdego dnia na listę oczekujących mogą zostać wpisani nowi pacjenci lub mogą być z niej skreśleni, na przykład z powodu rezygnacji z wizyty. Dane, które zawiera informator, dostajemy bezpośrednio z placówek medycznych.

Dopytaliśmy też, ilu lekarzy pracuje w iławskiej przychodni laryngologicznej i jakie są limity.

– W poradni pracuje dwóch lekarzy i pielęgniarka – odpowiedziała nam rzecznik. – Poradnia jest czynna 43,5 godziny w tygodniu. Roczny kontrakt poradni z NFZ wynosi 636,2 tys. złotych.

NATALIA ŻURALSKA






Wiesław Zalewski z Iławy jest oburzony, że
po 48 latach odprowadzania składek
na wizytę do szpitalnej poradni laryngologicznej
musiałby czekać aż... 5 miesięcy




  2017-11-08  

Z komentarzami zapraszamy na forum
Wróć   Góra strony
116868466


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
drobne@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Zapowiedzi: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl


Redakcja:
redakcja@kurier-ilawski.pl





wejście | jedynka Kuriera | CZYTAJ | opinie, felietony | kogel-mogel | CENNIK | ogłoszenia drobne | ogłoszenia modułowe
szukaj | FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2018 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.