Logo Kurier Iławski

wejście
jedynka Kuriera
CZYTAJ
opinie
CENNIK
ogłoszenia drobne
ogłoszenia modułowe
szukaj
FORUM

CZYTAJ
Wykładowca z Iławy został sędzią Trybunału Konstytucyjnego
Trochę „Dżemu” dla Martyny Wyżlic
Czy droga ekspresowa S5 na pewno przez Iławę?
Woźnicki rozmawia z kierowcami (październik)
Biblioteka. Audyt wykazał nieprawidłowości finansowe
Jak uczcić pamięć nienarodzonych dzieci?
Hartowanie niemowlaka jesienią: werandowanie
Dobre okno potrafi utrzymać ciepło
Kozak. Wygrał ze... skrzynką
Trwa modernizacja placu dworca kolejowego PKP
Woźnicki rozmawia z kierowcami (październik)
Perony. Iława gorsza od Malborka
PRZEJAZD DO LIKWIDACJI...?
Przesądy. Ciąża, poród, laktacja
Radny powiatu zatrzymany za jazdę po alkoholu
Marlena Cichocka w programie „MasterChef”
Woźnicki rozmawia z kierowcami (wrzesień)
Znaleźli czołg z II wojny światowej
Trzy metry po śmierć
Żuchowski o sytuacji w ratuszu: „Czy leci z nami pilot...?!”
Więcej...

CZYTAJ

2015-12-09

Kara za paliwo dla stacji w Iławie


Kontrole na stacjach paliw przeprowadzono w całej Polsce. Na stacji DOR-JAN w Iławie wykryto nieprawidłową prężność par. – Po prostu zimowe paliwo nam się jeszcze nie skończyło – tłumaczył nam właściciel stacji paliw Jan Pochoryłko.

Stacja paliw DOR-JAN przy ul. Ostródzkiej 52 (naprzeciwko firmy Szynaka Meble) należy do Jana i Eugeniusza Pochoryłko oraz Lucyny i Andrzeja Standarskich.

10 czerwca br. inspektorzy z Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej pobrali do badań próbki benzyny bezołowiowej Pb98.

LABORATORYJNE BADANIE

Badania laboratoryjne przeprowadzone przez akredytowane, niezależne Specjalistyczne Laboratorium Badania Paliw i Produktów Chemii Gospodarczej z siedzibą w Bydgoszczy wykazały, że oferowana w dniu kontroli benzyna bezołowiowa nie spełnia wymagań jakościowych określonych przez Ministerstwo Gospodarki.

Chodziło o jeden parametr paliwa – prężność par dla okresu letniego, którego wynik badania wyniósł 66,6 kPa, przy wymaganiach jakościowych minimum 45,0 kPa i maksimum 60,0 kPa.

WINA I KARA

W związku z tym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na iławską firmę DOR-JAN obowiązek uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań – w wysokości 1.431,71 zł.

Według specjalistów z Laboratorium Orlenu, stosowanie bardzo lotnych benzyn (a więc o wyższej prężności par) ułatwia rozruch silnika. Dlatego też w chłodniejszych porach roku dopuszczalny jest wyższy limit. Konieczny jest jednak odpowiedni balans.

Stosowanie zbyt lotnych benzyn zwiększa bowiem zdolność paliwa do powstawania korków parowych. W efekcie silnik zaczyna się dławić i może się nawet zatrzymać.

SŁABO SIĘ SPRZEDAJE

– Na naszej stacji paliw badano tylko benzynę bezołowiową PB98 – mówi Jan Pochoryłko, jeden ze współwłaścicieli stacji paliw. – Benzyna ta najsłabiej się sprzedaje. Sprzedajemy jej tylko 1,8% w stosunku do PB95.

Wskaźniki prężności benzyny w okresie zimowym (od 1 listopada do końca lutego) wynosi 60-90 kPa, w okresie letnim (od 1 maja do 30 września) spada do 45-60 kPa, a w okresie przejściowym (od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października) sytuować się na pułapie 45-90 kPa.

– Benzynę PB98 kupiliśmy wiosną, w kwietniu – wyjaśnia Pochoryłko. – Do czerwca się ona nie sprzedała, stąd ten wskaźnik. Nie było żadnych manipulacji z naszej strony odnośnie oktanów, czy wody w benzynie. Mieliśmy po prostu tzw. paliwo zimowe. Mamy zawartą umowę z Orlenem i tylko stamtąd bierzemy paliwo. Jesteśmy również przez nich nieustannie kontrolowani. W dniu 19 czerwca mieliśmy z Płocka dostawę paliwa, które miało już odpowiednie parametry.

SILNIK NIE UCIERPI...?

– Orlen od razu zareagował i przeprowadził u nas kontrolę 1 lipca, wówczas nie wykryto już żadnych nieprawidłowości – dodaje współwłaściciel Andrzej Standarski. – Kolejna kontrola miała miejsce 12 listopada i też wszystko było ok.

Właściciele uważają, że nic takiego nie dzieje się z samochodem, gdy w okresie letnim zatankuje się tzw. zimowe paliwo.

– To jest taka pułapka ustawodawcy – kontynuuje Pochoryłko. – Akurat skontrolowano u nas te paliwo, które najmniej się sprzedaje. Dodatkowo wskaźnik dopuszczał prężność do 60 kPa, a nasze paliwo miało 66,6 kPA, czyli zaledwie 5,5 kPA więcej. To niewielkie przekroczenie. Teraz dopilnowaliśmy, by zamówić od 1 listopada odpowiednie paliwo. Ciężko się przechodzi w tych okresach na odpowiednie paliwo.

NATALIA ŻURALSKA






Iława. Stacja Paliw DOR-JAN przy ul. Ostródzkiej,
naprzeciwko „Europa Center”. Tutaj pobrano
próbki do badań, w których wykryto
nieprawidłowości.




  2015-12-09  

Z komentarzami zapraszamy
na moderowane FORUM
Wróć   Góra strony
126418493


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
drobne@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Zapowiedzi: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl


Redakcja:
redakcja@kurier-ilawski.pl





wejście | jedynka Kuriera | CZYTAJ | opinie | CENNIK | ogłoszenia drobne | ogłoszenia modułowe | szukaj
FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2019 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.