Logo Kurier Iławski

wejście
jedynka Kuriera
CZYTAJ
opinie
CENNIK
ogłoszenia drobne
ogłoszenia modułowe
szukaj
FORUM

CZYTAJ
Obwodnica Nowego Miasta. Będzie poślizg
Burmistrz bezradny na hałas z „Leśnej”
Trzy lata temu obiecaliśmy, dziś wręczamy świadectwa
Albo tunel pod torami, albo stanie i czekanie
Kwaśniewski do Kopaczewskiego. Replika o blokadzie USC
Szpital. Nie działa poradnia medycyny paliatywnej
Wodne problemy z hydrantami
Kładka między Małym a Dużym Jeziorakiem zamknięta od 5 lat
Burmistrz zablokował w USC bezpłatne klepsydry
Problemy z dostępem do obiektów sportowych
Czy Iława jest gotowa do sezonu letniego?
Susz. Nowy dyrektor ośrodka kultury
Raport przedwakacyjny. Co Iława oferuje na sezon?
Mikołaj Grzywacz o pierwszych krokach w muzycznej branży
Iława. Zwolnienia podatkowe 2019
Szerszeń monstrum. Kolejna niespodzianka z Azji
Większy skład komisji rewizyjnej. Demokracja czy polityka?
Pokolenie wojny kontra powiat i „służba zdrowia”
Pokonała wirusa i urodziła zdrowe dziecko!
Epidemia. Czy młodzież korzysta z telefonu zaufania?
Więcej...

CZYTAJ

2006-02-22

15-latek targnął się na życie


Uczeń II klasy gimnazjum popełnił samobójstwo. Dzień przed tragedią chłopak prawdopodobnie skarżył się kolegom na swoje trudne relacje z ojcem. Był przeciętnym, ale spokojnym uczniem. Powiesił się na własnym podwórku.

Tragicznego dnia – 16 lutego – wyszedł, jak co dzień rano, do szkolnego autobusu, który miał go zawieźć do gimnazjum we Franciszkowie. Nie dotarł tam. Powiesił się na podwórku przy własnym domu.

Dzień wcześniej, wysiadając ze szkolnego autobusu, pożegnał się z kolegami normalnie, naturalnie – jak każdego popołudnia, mówiąc: „Cześć, do jutra”.


SPOKOJNY I SKROMNY

– Był spokojnym uczniem – mówi Grzegorz Plec, dyrektor gimnazjum we Franciszkowie. – Nie sprawiał żadnych kłopotów wychowawczych. W dzień przed tragedią miałem z nim lekcję i nic nie wskazywało, że dzieje się z tym chłopcem coś złego. Nie wyróżniał się niczym specjalnym na terenie szkoły. Zawsze skromny, gdzieś z boku.


WYKORZYSTYWANY?

Niektórzy mówią, że miał jakieś problemy z ojcem. Podobno skarżył się kolegom, że musi pracować i wszystkie zarobione pieniądze oddawać ojcu.

Wychowywał się w rodzinie wielodzietnej. Poza 15-latkiem jest jeszcze sześcioro rodzeństwa, dwoje starszych i czworo młodszych. Oboje rodzice nie pracują. Problemy finansowe to więc codzienność.

– Relacje między rodzicami a szkołą były rzadkie, ale były – dodaje dyrektor gimnazjum. – To też w większości związane z odległością szkoły od miejsca zamieszkania. O tym, że uczeń podjął jakąś pracę, też słyszałem.


OKOLICZNOŚCI

– Są obecnie prowadzone czynności procesowe – mówi Tomasz Rek, prokurator rejonowy w Iławie. – Wykluczono działanie osób trzecich, co jednoznacznie wskazuje na samobójstwo.

Przesłuchanie świadków pozwoli choć po części ustalić, dlaczego dziecko targnęło się na własne życie. Jednakże prawdziwą przyczynę zna tylko sam nastolatek.

– To rodzinna tragedia i na prośbę rodziny policja nie udziela żadnych informacji dotyczących okoliczności śmierci nastolatka – mówi Sławomir Nojman, oficer prasowy policji.

Ciało 15-latka oddano rodzinie. Nie wykonano sekcji zwłok. W sobotę 18 lutego odbył się jego pogrzeb. Chłopca pożegnała rodzina, przyjaciele i koledzy ze szkoły, a także kadra nauczycielska.

JOANNA MAJEWSKA


Dlaczego samobójstwo?

Coraz częściej problem samobójstwa zaczyna dotyczyć nie tylko dorosłych, ale również młodzieży, a nawet dzieci. W takiej sytuacji wszyscy pytamy: dlaczego? Jak to się stało? Trudno powiedzieć, co jest tą podstawową przyczyną – może być ich bardzo dużo. Najważniejszym czynnikiem poprzedzającym zamach na własne życie jest utrata nadziei. Nawet głęboka rozpacz, ale powiązana z nadzieją, zapobiega samobójstwom.

Czym charakteryzują się takie osoby? Na pewno znamienna jest u nich sztywność myślenia, tunelowe widzenie, które polega na tym, że nie widzi się innych rozwiązań.

Mogą występować również tendencje autodestrukcyjne, które mogą powstać na tle tłumionej agresji. Kolejną przyczyną mogą być czynniki biologiczne np.: organiczne uszkodzenia lub mikrozaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. W wyniku tego mogą pojawić się zaburzenia adaptacyjne lub nieprawidłowy rozwój osobowości.

Również ważne jest funkcjonowanie społeczne dziecka, czyli płaszczyzna rodzinno-szkolna.

Myślę jednak, że w tej chwili, gdy już wiemy, że również problem ten dotyczy dzieci, to przede wszystkim należy się skupić na zapobieganiu takim sytuacjom, na promocji zdrowia oraz uczeniu od najmłodszych lat dostrzegania różnych rozwiązań jakiegoś problemu.

Ewelina Woźniak
psycholog


  2006-02-22  

Z komentarzami zapraszamy
na moderowane FORUM
Wróć   Góra strony
129943554


Biuro Ogłoszeń Drobnych:
drobne@kurier-ilawski.pl


Biuro Reklamy:
reklama@kurier-ilawski.pl


Zapowiedzi: co, gdzie, kiedy?
informator@kurier-ilawski.pl


Kronika Towarzyska:
kronika@kurier-ilawski.pl


Redakcja:
redakcja@kurier-ilawski.pl





wejście | jedynka Kuriera | CZYTAJ | opinie | CENNIK | ogłoszenia drobne | ogłoszenia modułowe | szukaj
FORUM | 
E-mail: redakcja@kurier-ilawski.pl, reklama@kurier-ilawski.pl, ogloszenia@kurier-ilawski.pl
Copyright © 2001-2020 - Kurier Iławski. Wszystkie prawa zastrzeżone.